ماه رجب، ماه خدا

«يا مَنْ اَرْجُوهُ لِكُلِّ خَيْرٍ وَ آمَنُ سَخَطَهُ عِنْدَ كُلِّ شَرٍّ يا مَنْ يُعْطِى الْكَثيرَ بِالْقَليلِ»

حلول ماه پر برکت رجب، ماه بزرگ خدا بر همه ره پویان فضیلت و دلدادگان مکتب و معتکفان ماه رجب المرجب گوارا و مبارک باد.

با توجه به اهمیت و جایگاه ماه پر فضیلت رجب در مکتب اسلام، توجه به این نکات می‌تواند مفید باشد:

 

۱ – فضیلت ماه رجب

در میان ماه های سال، ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان در شرافت و عظمت، بالاترین جایگاه را در اسلام دارند؛ و روایات فراوان در فضیلت، شرافت و عظمت آن‌ها وارد شده است. در این میان، ماه رجب، بهترین، بزرگ‌ترین و مقدس‌ترین ماه، در پیشگاه خدای متعال است …

رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در حدیثی فرمود : ماه رجب، ماه بزرگ خداست و ماهی در حرمت و فضیلت به آن نمی‌رسد، جنگ با کفار در این ماه حرام است؛ رجب ماه خداست، ماه شعبان ماه من است و ماه رمضان ماه امت من.

 

۲ – فضیلت روزه گرفتن در ماه رجب

الف- رسول خدا صلی الله علیه و آله می‌فرماید :

کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد؛ سبب خشنودی خدا گردد و غضب الهی از او دور شود و دری از در های جهنم به روی او بسته گردد.

ب- حضرت امام موسی کاظم علیه‌السلام فرمود : هرکس یک روز از ماه رجب را روزه بدارد؛ آتش جهنم یک ساله از او دور شود و هرکس سه روز، روزه بدارد بهشت بر او واجب گردد.

نیز فرمود : رجب، نام نهری است در بهشت از شیر، سفید تر و از عسل شیرین‌تر. هرکس یک روز از ماه رجب، روزه بدارد؛ از آن نهر بیاشامد.

ج- سالم بکی از یاران امام صادق علیه‌السلام روایت کرده است : اواخر ماه رجب، خدمت حضرت، مشرف شدم؛ چون نظر مبارک آن حضرت برمن افتاد و فرمود : «آیا در این ماه روزه گرفته ای؟ گفتم : نه، و الله ای فرزند رسول خدا؛ فرمود : آنقدر ثواب از تو فوت شده است که قدر آن را غیر از خدا کسی نمی‌داند. ماه رجب، ماهی است که خدا آن را بر ماه های دیگر فضیلت داده و حرمت آن را عظیم دانسته و برای روزه گرفتن آن، گرامی داشتن را بر خود واجب کرده است.»

عرض کردم : یابن رسول الله! اگر در باقی مانده این مانده این ماه روزه بدارم آیا به بعضی از ثواب روزه داران آن فایز می‌گردم؟

فرمود : ای سالم! هرکس یک روز از آخر این ماه را روزه بدارد خدای متعال او را، از «شدت سکرات موت» و «هول بعد از مرگ» و «عذاب قبر» ایمن گرداند.

هرکس دو روز از آخر این ماه روزه بدارد بر «پل صراط» به آسانی بگذرد و هرکس سه روز از آخر این ماه را روزه بدارد از «ترس بزرگ روز قیامت» و «شدت‌ها و هول‌های» آن، ایمن گردد و خدای متعال، برات بیزاری از آتش جهنم به وی عطا کنند.

 

۳ – ماه رجب ماه طلب آمرزش از خدای متعال

حضرت امام صادق علیه‌السلام از جد بزرگوار خود رسول خدا صلی الله علیه و آله روایت کرده که حضرت فرمود :

ماه رجب «ماه استغفار امت من» است؛ در این ماه بسیار از خدا طلب آمرزش کنید؛ که خدای متعال آمرزنده و مهربان است- «رجب» را «اصب» می‌گویند زیرا که «رحمت خدا» در این ماه «بر امت من بسیار، ریخته می‌شود. پس بسیار بگویید : » استغفرالله و اسئله التوبة.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.